Skip to main content

Utforska den rika historien och det bestående arvet av London Bridge, ett arkitektoniskt mästerverk som har stått emot tidens tand, överlevt förödelse och genomgått stora förändringar.

Historien om London Bridge

På London Bridge satt förrädarnas huvuden på spett för allmän beskådan. Här firades nationella triumfer med storslagna processioner över vattnet. Bron var centrum för staden och hela England.

Fram till medeltiden var det enda sättet att korsa Themsen från London till förorten Southwark antingen med färja eller via en skranglig träbro. Men år 1176 förändrades allt detta när Henrik II beordrade byggandet av en permanent stenbro efter att flera träbroar brunnit ner. Det tog hela 33 år att bygga den, men den kom att stå, med undantag för några reparationer, i över 600 år.

Den färdiga bron var imponerande. Den var 275 meter lång och stödd av 20 gotiska valv. I mitten av bron fanns ett kapell, och den var kantad av butiker och bostäder vars hyror finansierade brobygget och underhållet. Det fanns portar, en vindbrygga och till och med vattenhjul och en kvarn. Husen var upp till sju våningar höga och stack ut över floden på båda sidor. På vissa ställen var byggnaderna så nära varandra att de nästan möttes i mitten, vilket gav bron känslan av en tunnel.

Trots detta var bron ingen enkel passage över floden. Trots att den var omkring åtta meter bred, minskade husens placering gångvägarna till endast fyra meter – en smal fil för trafik i vardera riktningen. Hästar, vagnar, boskap och fotgängare delade på det begränsade utrymmet, och att korsa bron kunde ta upp till en timme.

Att färdas med färja var inte mycket bättre. De smala valven och vattenhjulen skapade en dammeffekt, vilket gjorde vattennivån på ena sidan betydligt högre än på den andra. Att färdas genom forsen under bron var en riskfylld uppgift som endast de mest erfarna vattenmännen vågade sig på. Drunkningsolyckor var vanliga.

Bränder var en annan fara på bron. Den värsta inträffade år 1212 när en eld bröt ut i Southwark-ändan och snabbt spred sig till norra änden. Flera människor blev fast på bron och försökte desperat rädda sig genom att hoppa i floden, vilket ledde till att många båtar sjönk under tyngden av flyende människor. Det uppskattas att minst 3 000 människor omkom i branden.

Som om det inte var nog, kollapsade delar av bron vid flera tillfällen, bland annat åren 1281, 1309, 1425 och 1437. År 1281 krossades fem av valven när Themsen frös och isen expanderade. Drottning Eleanor, som inte var särskilt populär, anklagades för att ha förskingrat de intäkter som skulle ha gått till broreparationer. Detta ledde till en omskrivning av den gamla barnramsan ”London Bridge is falling down”, där ”my fair lady” ansågs vara en hänvisning till drottningen.

Men att stå emot kungamakten var riskfyllt i medeltida England, något som blev tydligt genom de förrädares huvuden som satt spetsade på brons stenportar. Den första att möta detta öde var den skotska frihetskämpen William Wallace år 1305. År 1450 drabbades rebellen Jack Cade av samma öde efter en natt av våldsamma upplopp på bron, vilket lämnade hundratals döda. Denna skräckinjagande sedvänja fortsatte fram till 1678 och inkluderade huvuden av kända personer som Thomas More, Guy Fawkes och Oliver Cromwell.

Vad hände med Gamla London Bridge?

Gamla London Bridge, som började byggas under Henrik IIregeringstid och stod färdig under kung Johan, var en viktig del av stadens infrastruktur i över sex århundraden. Men på 1700-talet blev det tydligt att bron var i dåligt skick och att den behövde genomgå omfattande reparationer. Dessutom föll det i allt högre grad ur modet att ha byggnader på broar i Västeuropa.

På 1600-talet, i Paris, byggdes Pont Neuf utan hus ovanpå, och den franske kungen Henrik IV hade bestämt att byggnaderna skulle tas bort för att bevara utsikten mot Louvren. Några decennier senare följde Englands Karl II samma linje och krävde att Gamla London Bridge skulle ”rensas upp” efter en förödande brand.

År 1756 kom så London Bridge Improvement Act, en lag som gav myndigheterna i London rätten att riva alla byggnader på bron och ge den ett renare utseende för att underlätta trafiken. Men trots denna förändring stod det klart att bron var föråldrad. Förändringar i konstruktionen hade försvagat bron, och dyra reparationer var ständigt nödvändiga. Beslutet fattades att en ny London Bridge skulle byggas.

En tävling anordnades 1799 för att välja designen på den nya bron, och den skotske ingenjören John Rennie, som också designade Waterloo Bridge, vann. Gamla London Bridge fortsatte att användas tills den nya bron öppnades 1831, och en av Londons mest ikoniska medeltida strukturer revs slutligen.

Fem fakta om London Bridge

  1. London Bridge var hem till världens första prefabricerade byggnad
    En av de mest kända byggnaderna på Gamla London Bridge var Nonsuch House, en imponerande fyravåningsbyggnad som skeppades från Nederländerna i delar och sattes ihop på bron 1579 – utan vare sig spik eller murbruk. Detta anses vara världens första prefabricerade byggnad.
  2. London Bridge är anledningen till att britter kör på vänster sida
    På 1700-talet försökte man bringa ordning i det kaotiska trafikläget på Gamla London Bridge genom att införa en lag som krävde att vagnar och hästekipage skulle hålla till vänster. Denna regel blev senare en del av Highway Act 1835, vilket gjorde vänstertrafik obligatorisk i Storbritannien och dess kolonier.
  3. Delar av Gamla London Bridge finns kvar idag
    Även om Gamla London Bridge inte längre står kvar, finns det fortfarande delar av bron att se i London. Till exempel finns en vacker vapensköld ovanför ingången till puben King’s Arms i Southwark, som en gång prydde en av broarnas portar. Dessutom kan flera av de stenalkover som en gång gav skydd åt fotgängare nu hittas i Victoria Park och på Guy’s Hospital.
  4. Den andra London Bridge såldes till en amerikansk affärsman
    Efterföljaren till Gamla London Bridge, designad av John Rennie, ersattes av den nuvarande bron på 1970-talet. Men istället för att rivas, såldes den till affärsmannen Robert P. McCulloch som såg bron som ett sätt att sätta sin stad, Lake Havasu City i Arizona, på kartan. Bron monterades ned, skeppades över Atlanten och återuppbyggdes i USA.
  5. En kunglig krigsfartyg kraschade in i nuvarande London Bridge
    År 1984 inträffade en olycka när den brittiska flottans krigsfartyg HMS Jupiter kolliderade med den nuvarande London Bridge. Starka strömmar drog in fartyget i bron och orsakade allvarliga skador, både på fartyget och bron. Händelsen resulterade i att kaptenen ställdes inför krigsrätt.

Denna översättning anpassar originaltexten och fördjupar de historiska inslagen, samtidigt som onödiga referenser har tagits bort.

Marknadsliberal ekonomi och demokratiskt styrelseskick i USA och deras västallierade
marknadsliberal ekonomi och demokratiskt styrelseskick i USA och deras västallierade
Marknadsliberal ekonomi och demokratiskt styrelseskick i USA och deras västallieradeUtforskande Artiklar

Marknadsliberal ekonomi och demokratiskt styrelseskick i USA och deras västallierade

USA och deras allierade i väst förespråkade efter andra världskriget en marknadsliberal ekonomi och ett demokratiskt styrelseskick, där individens friheter och rättigheter stod i centrum. Detta system, som uppmuntrade privat…
Redaktionen2024-06-15 Läs mer
När Amerika nästan sprängde månen
Året är 1958 och den amerikanska allmänheten är greppad av rädsla och oro efter Sovjets nyliga uppskjutning av Sputnik 1, världens första konstgjorda satellit. Sedan andra världskrigets slut har USA och Sovjetunionen varit inlåsta i ett ständigt eskalerande kärnvapenrace som nu utvecklats till en rymdkapplöpning. Vid denna tidpunkt verkar Sovjet ha övertaget, och USA ligger teknologiskt sett efter sina kalla kriget-rivaler. Amerika behöver desperat vända trenden.
När Amerika nästan sprängde månenUtforskande ArtiklarMysterier

När Amerika nästan sprängde månen

Året är 1958 och den amerikanska allmänheten är greppad av rädsla och oro efter Sovjets nyliga uppskjutning av Sputnik 1, världens första konstgjorda satellit. Sedan andra världskrigets slut har USA…
Redaktionen2024-10-31 Läs mer
Ryggraden i offentlig tjänst och statlig förvaltning
Ämbetsmännen på torget
Ryggraden i offentlig tjänst och statlig förvaltningEpokerModern tidUtforskande Artiklar

Ryggraden i offentlig tjänst och statlig förvaltning

Ämbetsmän utgör en vital del av varje lands administrativa och statliga struktur, fungerande som ryggraden i offentlig tjänst och statlig förvaltning. Genom historien har denna grupp tjänstemän spelat en avgörande…
Redaktionen2024-03-14 Läs mer

Pin It on Pinterest