Den första asiatiska kvinnan att vinna en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll, Michelle Yeoh är även känd för att införa kampsportskunskaper och farliga stunttrick i sina filmroller.
Vem är Michelle Yeoh?
Född i en förmögen malaysisk familj, blev Michelle Yeoh en av Hongkongs filmindustris främsta kvinnliga actionstjärnor med prestationer i filmer som Yes, Madam! (1985) och Supercop (1992). Yeoh fick internationell uppmärksamhet genom att spela i Tomorrow Never Dies (1997) och Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000). Hennes insatser i filmer som Crazy Rich Asians (2018) bidrog till en våg av filmer som visade upp asiatisk-amerikansk talang i Hollywood. År 2023 blev Yeoh den första asiatiska kvinnan att vinna en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för sin prestation i Everything Everywhere All at Once.
Snabba fakta
- Fullständigt namn: Michelle Yeoh Choo Kheng
- Född: 6 augusti 1962
- Födelseort: Ipoh, Perak, Malaysia
Tidiga år
Dotter till Yeoh Kian Teik, en advokat, och Janet Yeoh, en hemmafru, hade Yeoh en aktiv uppväxt som närde hennes tävlingsinstinkt. Förutom balett- och pianolektioner deltog Yeoh i basket, simning och rugby, och var juniormästare i squash.
Yeoh flyttade till England vid 15 års ålder för att fortsätta sin balettutbildning vid Londons Royal Academy of Dance, med förhoppningar om att bli ballerina och en dag öppna sin egen dansstudio. Tyvärr satte en ryggskada stopp för hennes drömmar om en karriär på scenen.
Efter att ha återvänt till sitt hemland deltog Yeoh i och vann Miss Malaysia-tävlingen 1983. En vän rekommenderade Yeoh till Hongkong-affärsmannen Dickson Poon, som behövde sista minuten-talanger för en TV-reklam. Yeoh flög till Hongkong och filmade nästa dag en reklamfilm för en armbandsklocka med skådespelaren Jackie Chan.
Tidiga Hongkong-actionfilmer
Inledningsvis marknadsförd som den etniskt tvetydiga ”Michelle Khan,” gjorde Yeoh sin storfilmsdebut som en ”damsel in distress” i The Owl vs. Bumbo (1984). Fascinerad av filmens kampsportsscener, fördjupade hon sig i intensiv kampsportsträning och följde upp med en huvudroll som kick-ass i Yes, Madam! (1985).
Trots bristen på formell kampsportsträning hjälpte Yeohs dansträning och flexibilitet henne att sömlöst övergå till kampsportsroller. Hon tränade åtta timmar om dagen på ett gym för att förbereda sig för rollen i Yes, Madam!, och även om hon initialt ansågs vara ”bara” en dansare, lärde hon sig kampsportstekniker på inspelningsplatsen från instruktörer och koreografer och utförde så många av sina egna stunttrick som möjligt.
Yeoh levererade ytterligare en imponerande fysisk prestation i filmer som In the Line of Duty (1986), Easy Money (1987) och Magnificent Warriors (1987). Hon fortsatte att utföra farliga stunttrick i sina efterföljande filmer, och urled hennes axel under inspelningen av Royal Warriors (1986) när hon blev sparkad av en kollega. En av hennes tidiga framstående roller var i Magnificent Warriors (1987), där hon visade komplexa kampsportstekniker, använde en piska och avfyrade en monterad kulspruta.
Allt farligare stunttrick
Yeoh återvände från en skådespelarpaus som en Interpol-inspektör tillsammans med Jackie Chan i Police Story 3: Supercop (1992). Filmen innehöll några av hennes mest minnesvärda och farliga stunttrick, inklusive en scen där hon hoppade med en motorcykel på toppen av ett rullande tåg. Under inspelningen halkade Yeoh av misstag under ett stunttrick där hon kastades på huven av en rullande cabriolet. En panikslagen Chan försökte hålla fast vid henne från förarsätet, men hon föll av bilen. Yeoh undkom en allvarlig skada, reste sig och utförde stunttricket igen.
Hon medverkade sedan i The Heroic Trio (1993) och cementerade sitt rykte som en actionstjärna med Wing Chu (1994). Men hennes vilja att utföra farliga stunttrick kom ikapp henne under inspelningen av den passande namngivna The Stunt Woman (1996), då ett felbedömt hopp lämnade henne med en fraktur på en ryggkota och spruckna revben.
Internationellt genombrott
Även om Supercop återutgavs i USA 1996, slog Yeoh verkligen igenom som en internationell stjärna—och slutade använda artistnamnet Khan—med sin roll i James Bond-filmen Tomorrow Never Dies från 1997. Den första asiatiska kvinnliga huvudrollen i den långvariga franchisen, Yeoh bröt den vanliga Bond-flickan-mallen genom att ge Pierce Brosnans 007-agent en formidabel stridskamrat.
Yeoh imponerade återigen på publiken i Ang Lees Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000), där hon visade upp sin graciösa fysiska skicklighet och sina dramatiska talanger som den konfliktfyllda krigaren Yu Shu Lien. Rollen krävde att Yeoh lärde sig repliker på en äldre form av kantonesiska. Hon slet även av ett knäligament en vecka in i inspelningen, vilket krävde komplicerad kirurgi som höll henne borta från inspelningen i tre månader och nästan tvingade Lee att ersätta henne med en annan skådespelare. Yeoh fick till slut en BAFTA-nominering för att ha drivit den Oscar-vinnande filmen.
Efter att ha återförenats med sin Crouching Tiger-medspelare Zhang Ziyi i Memoirs of a Geisha (2005), breddade Yeoh sitt register med roller i sci-fi-kultfavoriten Sunshine och överlevnadseposet Far North (2007). En återkomst till sina Hongkong-rötter med Reign of Assassins (2010) mottogs väl, liksom hennes icke-stridande roll som Burmas Nobelpristagare i fred, Aung San Suu Kyi, i The Lady (2011).
Yeoh glänste som den stålhårda matriarken Eleanor Young i kassasuccén Crazy Rich Asians (2018), Hollywoods första helt asiatisk-frontade produktion sedan The Joy Luck Club 1993. Hon spelade sedan mentor Ying Nan i Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (2021), den första Marvel-filmen med en asiatisk skådespelare (Simu Liu) i huvudrollen.
TV-roller
Efter 30 år av koreograferade strider och svepande dramer på vita duken, övergick Yeoh till TV 2015 som dubbelagent i Cinemax’s Strike Back. Hon fick en återkommande roll i Netflix historiska drama Marco Polo innan hon gick med i Star Trek: Discovery 2017 som kapten/kejsarinna Philippa Georgiou, en roll som var tänkt att bli en spin-off-serie.
Oscar för bästa kvinnliga huvudroll
Den malaysiska stjärnans första huvudroll i Hollywood kom passande nog med en roll som var specifikt skriven för henne i den genreöverskridande Everything Everywhere All at Once (2022). Som den kämpande tvättomatägaren Evelyn Wang fick Yeoh beröm för att ha fångat de realistiska striderna hos en åldrande invandrare och för att ha visat varierande grader av kampsportskunskap under de mer fantastiska delarna av berättelsen.
Yeoh fick brett beröm för sin prestation och blev den första asiatiska skådespelerskan att nomineras till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. (Merle Oberon, som var av blandat brittiskt och sydasiatiskt ursprung, hade fått en nominering för bästa kvinnliga huvudroll 1935, men hon dolde sitt arv av rädsla för att diskriminering skulle skada hennes Hollywood-karriär.) I mars 2023 vann Yeoh Oscarn, och blev därmed den första asiatiska kvinnan och den andra kvinnan med färg (efter Halle Berry) att vinna den eftertraktade statyetten för bästa kvinnliga huvudroll.
Privatliv
Yeoh har varit i ett förhållande med Jean Todt, en Ferrari-racingchef som blev ordförande för International Automobile Federation och är infödd fransman, sedan 2004. Hon var tidigare gift med Dickson Poon från 1988 till 1992.
Yeoh tilldelades den malaysiska titeln Tan Sri 2013 och Commander of the French Legion of Honour 2017. Skådespelerskan fick även utmärkelsen Excellence in Asian Cinema vid 2013 års Asian Film Awards, och 2020 blev hon namngiven på både Time 100 och BBC 100 Women of the Year-listorna.
Hängiven till en rad bevarandeproblem, har Yeoh donerat sin tid som WildAid-ambassadör för utrotningshotade djur och är en FNutvecklingsprograms ambassadör för hållbar utveckling. Hon har också varit engagerad i AIDS-relaterade organisationer och trafiksäkerhetsinitiativ.
Skådespelerskan delar sin tid mellan hem i Kuala Lumpur, Genève och Paris. Hon räknar mat och smycken bland sina njutningar (en av hennes ringar syns tydligt i Crazy Rich Asians) och tycker om skräckfilmer.
Citat
Du kan kasta en hård smäll, men om ditt ansikte inte säger, ’Jag ska döda den här killen,’ blir publiken inte imponerad.
Om jag får chansen går jag bara och kickar ass. Jag har alltid haft den attityden sedan jag var barn.
Du pendlar mellan att känna dig väldigt chockad och överväldigad av glädje men tänker, ’Hur kan jag vara den första?’, eftersom jag vet så många fantastiska skådespelerskor och skådespelare där vi har stått på deras axlar. — 2023 intervju på The Late Show with Stephen Colbert
För alla små pojkar och flickor som ser ut som jag och tittar ikväll, detta är ett fyrtorn av hopp och möjligheter. Detta är ett bevis på att drömma stort och att drömmar blir verklighet. Och damer, låt ingen säga att ni någonsin är förbi er bästa tid. Ge aldrig upp. — 2023 Oscars tacktal